Viking Grace landgångsramp

När RB-Asennus Ltd begärde anbud på landgångsrampen för färjan Viking Grace i Mariehamn, stod PMC Hydraulics som vinnare. De avgörande faktorerna var förmågan att tillhandahålla en nyckelfärdig leverans och snabba reaktioner. PMC Hydraulics levererade hydrauliken till landgångsrampen för färjan Viking Grace i Mariehamn. Slutanvändaren är Mariehamns hamn.

  • Landgångsrampen för färjan Viking Grace i Mariehamn

Anbudsförfrågan gick ut sommaren 2012 med en hektisk tidtabell och kontraktet vanns av PMC Hydraulics. PMC:s starkaste tillgång var förmågan att erbjuda en nyckelfärdig lösning, som består av alla skeden från utformning till driftsättning, inklusive leverans och installation av hydrauleffektenheterna och manöverdonen samt även testning och användarutbildning. Lösningen omfattade dessutom förebyggande underhåll.

"Det nyckelfärdiga paketet var vårt krav för att acceptera anbudet. En av PMC Hydraulics fördelar var också den snabba reaktionen på vår anbudsförfrågan. Vi hade väldigt kort om tid för ett såpass stort projekt", förklarar Raine Björklöf, verkställande direktör vid RB-Asennus, om deras val av samarbetspartner.

Smidigt samarbete under och efter projektet

Enligt Björklöf är både RB-Asennus och kunden, Mariehamns hamn, mycket nöjda över samarbetet med PMC Hydraulics, inte bara under projektets gång, utan även vad gäller drift och underhåll.

"Inga tekniska fel har uppstått under de tre år som rampen har varit i drift", säger Björklöf. "Vi har utfört underhåll och gjort några små förändringar i samarbete med PMC Hydraulics och allt har gått utomordentligt smidigt till".

"När vi i framtiden får beställningar som den här, kommer vi utan tvekan att samarbeta", sammanfattar Björklöf.

Nära samarbete mellan företag är viktigt

Hydrauliklösningen för rampen monterades på RB-Asennus anläggning i Raumo och transporterades med hjälp av pontoner till hamnen vid årsskiftet 2012–2013. Färjans jungfruresa gick av stapeln direkt efteråt i januari. Arbetet var omfattande med installation och driftsättningstester.

Kalle Lindgren vid PMC Hydraulics berättar att kontakten med Björklöf på RB-Asennus var tät. I sådana här snabba projekt är det av yttersta vikt att utan fördröjning reagera på kundens alla frågor.

"Varje färja och hamn kräver olika typer av ramper, eftersom avstigningen sker på olika nivåer. På grund av detta är utformningen av ramphydrauliken alltid platsspecifik", förklarar Lindgren om grunden för lösningen.

Viking Grace är den mest miljövänliga passagerarfärjan och trafikerar rutten Åbo-Mariehamn-Stockholm. Dess kapacitet är 2 800 passagerare med en besättning om cirka 200 man. Färjan byggdes på STX Finland-varvet i Åbo. Mindre än ett år efter fartygets jungfruresa hade passagerarantalet på Viking Grace redan passerat miljongränsen, vilket innebär att rampens funktionsduglighet har genomgått en gedigen testning.